Jak powstała Vespa

Jak powstała Vespa

Jest elegancka i jedyna w swoim rodzaju, choć stworzona z myślą o szerokiej gamie odbiorców, jako produkt na każdą kieszeń. Mowa tu o włoskim skuterze Vespie – znanym i obecnym chyba w każdym kraju. Vespa jest także uważana za pewnego rodzaju symbol Włoch i włoskiego stylu na świecie.

Historia tego środka transportu jest dość ciekawa. Przed drugą wojną światową rodzina Piaggio działa w sektorze produkcji samolotów, jest ich głównym włoskim dostawcą w czasie II wojny światowej. 

Po wojnie zarząd firmy przejmują synowie dawnego właściciela: Enrico i Armando. Szukają oni nowych pomysłów, gdyż w czasach powojennych muszą zmienić całkowicie produkcję i przeorganizować fabrykę, by dać zatrudnienie i nie zwolnić pracowników. 

Vespa do tej pory jest często spotykana na ulicach włoskich miast i wyróżnia się swoim niepowtarzalnym stylem
Vespa do tej pory jest często spotykana na ulicach włoskich miast i wyróżnia się swoim niepowtarzalnym stylem

Enrico myśli o produkcji środków transportu na szeroką skalę i dostępnych dla odbiorców nawet mniej zamożnych. Rozpoczyna współpracę z Corradino D’Ascanio inżynierem specjalistą od samolotów i genialnym wynalazcą. 

Inżynier wszelkie pojazdy z silnikiem na dwóch kółkach darzy dość dużą pogardą, bo są niewygodne, bo nieporęczne, bo ciężko zmieniać koła, bo z powodu grubego, nasmarowanego olejem łańcucha brudzą. Aby sprostać wszystkim tym niedogodnościom D’Ascanio ucieka się do swojego doświadczenia jako projektanta samolotów. W zręczny sposób udaje mu się zaprojektować nowy skuter i wprowadzić optymalne rozwiązania, jakie stosował w samolotach.

Na koniec dochodzi “karoseria”, która chronić ma kierującego przed zabrudzeniem, to detal, który nadaje temu pojazdowi niepowtarzalny charakter. Ta konstrukcja ma także inną funkcję, a mianowicie zapewnić komfort jazdy i stabilność pojazdu na dwóch kółkach, coś czego nie można powiedzieć o mało poręcznym motorze. Pierwszy prototyp powstaje w kwietniu 1946 roku w fabryce Piaggio w miejscowości Pontedera.

W czasie prezentacji Enrico Piaggio oglądając pierwszy model, zauważa przewężenie w miejscu między siedzeniem a kierownicą, tzw “wąska talia”. Wypowiada opinię “Sembra una vespa” – “przypomina osę” i w ten sposób nadaje także imię temu pojazdowi. I tak już zostało. Vespa – osa

A dzisiaj ten zgrabny pojazd liczy sobie więcej niż 70 lat! Czy zatem Vespa wygląda na staruszkę? Nic podobnego, gdyż Vespa idzie z duchem czasu, podlega ciągłym delikatnym zmianom, które są w stanie pogodzić tradycję z nowoczesnością.